Πάσχα 2020: Υποκρισία ναι, αυτοκριτική όχι!

Γράφει ο Αλέξανδρος Καρράς

Το εφετινό Πάσχα είναι εξαιρετικό, είναι θαυμάσιο, είναι ένα πραγματικό θείο δώρο. Οι πιστοί πέρασαν μια αφάνταστα δύσκολη Σαρακοστή κι αυτή την φορά δεν ευθύνονταν οι πολιτικοί και οι άθεοι. Δεν ευθυνόταν ο κάθε κουφιοκέφαλος σοφιστής που, αμφισβητώντας την ύπαρξη του Θεού, αισθάνεται ότι είναι ανώτερος σε ευφυία. Τα μέτρα λόγω της πανδημίας επέφεραν σύγχυση και ρήξη ανάμεσα σε χριστιανούς και «χριστιανούς». Η ιστοσελίδα αυτή είναι ξεκάθαρα εθνικιστική αλλά ουδέν έθνος στέκεται χωρίς πνευματικότητα, χωρίς Θεό, χωρίς θρησκευτική παράδοση, χωρίς εσωτερική αναζήτηση και πίστη.

Για μας δε νοείται εθνικισμός δίχως χριστιανική ορθόδοξη πνευματικότητα. Είμαστε εμείς που θέσαμε τον όρο «Ελληνορθόδοξος Εθνικισμός» για να διαχωρίσουμε πλέον τον εθνικισμό από τη σύνδεσή του με την παγανιστική και αποκρυφιστική ταυτότητα των τελευταίων δεκαετιών. Μια ταυτότητα που επέβαλλαν ο φετιχισμός και ο μιμητισμός αλλότριων εθνικισμών (πχ γερμανικός εθνικοσοσιαλισμός=Παγγερμανισμός) που συνετρίβησαν στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μαζί τους καταδίκασαν την αριστοκρατικότητα του εθνικισμού. Κι αυτός είναι ο λόγος που ο Κλήρος αντιμάχεται τον εθνικισμό και σε αυτό δεν είχε, ούτε και έχει, άδικο. Έτσι λοιπόν επιβάλλεται να πάρουμε θέση για όσα συνέβησαν όλες αυτές τις μέρες.

Λόγω της πανδημίας λοιπόν αποφασίστηκε από το Κράτος σε συνεργασία με τον Κλήρο να μείνουν κλειστές οι εκκλησίες μέχρι νεωτέρας. Μια κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Και τι δεν ειπώθηκε όλες αυτές τις μέρες από όλους αυτούς που βρήκαν ευκαιρία να καταπιαστούν με την απόφαση αυτή, για να πείσουν τον εαυτό τους και τους άλλους πως είναι πιο πιστοί από φίλους, συγγενείς και τον υπόλοιπο λαό. Ή για να αυξήσουν οπαδούς και like στα social media ή γιατί απλά η γκρίνια είναι απαραίτητη στη ζωή τους.

Ιερά Σύνοδος: Ο κορωνοϊός δεν μεταδίδεται με τη Θεία Κοινωνία ...

Εμείς όμως που εκκλησιαζόμαστε και κοινωνούμε τακτικότατα Σώμα και Αίμα Χριστού γνωρίζουμε καλά γιατί το μέτρο ήταν σωστό. Αρχικά, ο Κλήρος δεν έκανε πίσω σχετικά με τη θεία μετάληψη και στο κατά πόσο μεταδίδει νοσήματα. Κι αυτό ήταν νίκη της Εκκλησίας. Έτσι υπήρξε συμβιβασμός και συνεννόηση με το Κράτος εις ό,τι αφορά τη συνάθροιση στους ναούς. Η Εκκλησία επέδειξε ωριμότητα και της αξίζουν συγχαρητήρια από τους ψυχραιμότερους που αποτελούν μέλη της.

Πολλοί είπαν πως θα μπορούσαν να μείνουν ανοιχτές οι εκκλησίες και να μπουν καθίσματα σε απόσταση δύο μέτρων. Εμείς όμως που εκκλησιαζόμαστε γνωρίζουμε τι συμβαίνει στην πραγματικότητα τις καλές ημέρες. Ακόμα και την ώρα της θείας κοινωνίας, ενώπιον Κυρίου, την ώρα που ο ιερέας κοινωνάει το ποίμνιο οι απαίδευτοι πιστοί δεν πειθαρχούν. Με πονηριά που έχουν συνηθίσει να χρησιμοποιούν σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε τράπεζες επιχειρούν να παρακάμψουν τον μπροστινό τους, σπρώχνουν, πλαγιοκοπούν ύπουλα ώστε να προπορευτούν και βλέπουμε ηλικιωμένες να προσπερνούν ακόμα και μικρά παιδιά για να μεταλάβουν πρώτες. Είναι γνωστό σε όποιον εκκλησιάζεται πως τα παιδιά κοινωνούν πριν απ’ όλους κι ενώ οι ιερείς κάνουν συστάσεις οι ηλικιωμένες δεν υπακούν. Οι ηλικιωμένες σπρώχνουν πιο σκληρά κι από τον Σωτήρη Κυργιάκο, πετούν αγκώνες και τζαρτζάρουν νέους και παιδιά για να φτάσουν πρώτες στο δισκοπότηρο. Έχουμε δει κάθε είδους αγένεια και ανύπαρκτη ευλάβεια ακόμα και την ώρα της θείας μετάληψης. Κοινωνούν και αφήνουν το μάκτρο (το μαντήλι που προστατεύει να μην πέσει η θεία κοινωνία στο πάτωμα) να κρεμαστεί από το χέρι του ιερέα χωρίς να το προσφέρουν στον επόμενο πιστό που ακολουθεί για να κοινωνήσει.

Το αντίδωρο | Neos Kosmos

Όλη αυτή η αθλιότητα μαρτυράει πως καμία πειθαρχία δε θα μπορούσε να επιβληθεί σε όλους αυτούς που εισέρχονται με τέτοια αναρχία στον ιερό ναό και στα μυστήρια. Σε όλους αυτούς που έρχονται στην εκκλησία στις 9 κι όχι στις 7μιση ή έστω στις 8 να ακούσουν το Ευαγγέλιο είναι αδύνατο να επιβάλλεις πειθαρχία διότι δεν σέβονται τον ίδιο τον Κύριο. Πόσες φορές είδαμε να κοινωνούν και να παίρνουν το αντίδωρο μόνοι τους περιφρονώντας τον ιερέα που λέει «αντίδωρο θα πάρετε από το χέρι του ιερέα μετά το δι’ ευχών». Παίρνουν το αντίδωρο μόνοι τους και φεύγουν χωρίς να ακουστεί το «δι’ ευχών». Το αντίδωρο κανονικά το παίρνουμε από το χέρι του ιερέα με ευλάβεια ασπαζόμενοι το χέρι που λειτούργησε και μας κοινώνησε.

Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος | Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομο… | Flickr

Τι μας λέει ο Ιερός Χρυσόστομος για όλους αυτούς που φεύγουν πριν τελειώσει η λειτουργία; Τα λόγια του είναι σκληρά αλλά τούτη είναι η αλήθεια: «Θέλετε νὰ σᾶς πῶ τίνος τὸ ἔργο κάνουν ὅσοι φεύγουν πρὶν τελειώσει ἡ θεία Λειτουργία καὶ δὲν συμμετέχουν ἔτσι στὶς τελευταῖες εὐχαριστήριες εὐχές; Ἴσως εἶναι βαρὺ αὐτὸ ποὺ πρόκειται νὰ πῶ, μὰ πρέπει νὰ τὸ πῶ. Ὅταν ὁ Ἰούδας πῆρε μέρος στὸν Μυστικὸ Δεῖπνο τοῦ Χριστοῦ, ἐνῷ ὅλοι ἦταν καθισμένοι στὸ τραπέζι, αὐτὸς σηκώθηκε πρὶν ἀπὸ τοὺς ἄλλους κι ἔφυγε. Ἐκεῖνον, λοιπόν, τὸν Ἰούδα μιμοῦνται… Ἂν δὲν ἔφευγε τότε ἐκεῖνος, δὲν θὰ γινόταν προδότης, δὲν θὰ χανόταν. Ἂν δὲν ξεχώριζε τὸν ἑαυτό του ἀπὸ τὸ ποίμνιο, δὲν θὰ τὸν ἔβρισκε μόνο του ὁ λύκος, γιὰ νὰ τὸν φάει.»

Πειθαρχήσαμε λοιπόν και κατανοήσαμε τον λόγο ύπαρξης του σκληρού αυτού μέτρου. Και δεν γίναμε ταλιμπάν. Γιατί το να φωνάζεις δε σε κάνει πιο χριστιανό. Το να είσαι τυπολάτρης δε σε κάνει χριστιανό. Γνωρίζουμε πως ο απείθαρχος λαός ευθύνεται πολύ περισσότερο από την εκάστοτε κυβέρνηση που παίρνει ακραία μέτρα. Αλλά αυτές είναι οι αδυναμίες της δημοκρατίας. Οι δημοκρατίες δε διδάσκουν πειθαρχία, συνεργασία, ευθύνη, αλληλεγγύη. Αυτά είναι ιδανικά του εθνικισμού.

Πόση απειθαρχία θα επικρατούσε τις μέρες της Μεγάλης Εβδομάδας που συρρέουν τεράστια πλήθη πράγμα που καθιστά αδύνατη κάθε επιβολή τάξεως με μια απλή υπόδειξη συνοδευόμενη από ευγένεια; Πολλοί είναι άλλωστε αυτοί που πιστεύουν ότι δεν υπάρχει κορωνοϊός ή ότι κι αν υπάρχει εκείνοι εντός του ιερού ναού δε θα πάθουν τίποτα! Η ακραία ανοησία απαιτεί ακραία λύση και μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά ως γνωστόν!

Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας κατηγορεί την κυβέρνηση ότι είναι ...

Αλλά τι είναι τελικά χριστιανός; ένας αγαπημένος μητροπολίτης, ο Νικόλαος Μεσογαίας το είπε σε μια συνέντευξη πριν μερικά χρόνια: «Εγώ δεν είμαι χριστιανός, θα σας πώ τι είναι χριστιανός: Χριστιανός εστί μίμημα Χριστού όσον δυνατόν ανθρώπω εν παντί καιρώ και τόπω και πράγματι. – Δεν είναι αρχή, είναι στόχος». Έκριναν τους πάντες και τα πάντα οι φανατικοί, οι απαίδευτοι, οι θεολογικώς αμόρφωτοι, καταδίκασαν ως αιρετικούς τους ιεράρχες και τους πιστούς λόγω των κλειστών εκκλησιών. Εσχατολόγησαν και έσπειραν πανικό. Και γελοιοποίησαν την πίστη και πάλι.

Η ΕΥΘΥΝΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΕΪΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ

Και μας έκαναν να θυμηθούμε τον μακαριστό Χριστόδουλο, αυτόν που ακόμα και σήμερα τολμούν κάποιοι να βρίζουν και να τον συκοφαντούν. Θυμηθήκαμε εκείνο το μικρό βιβλίο του με τον τίτλο «Η ευθύνη μας για την αθεΐα». Αξίζει να παραθέσω μια παράγραφο μόνο προς σκέψη και περισυλλογή όλων αυτών που σκανδάλισαν ιερείς και πιστούς τόσες ημέρες:

«Εμάθαμε να κρίνουμε τους άλλους ανθρώπους με τη ζυγαριά του φαρμακείου, με μια ανοικτίρμονα διάθεσι που εκπλήσσει. Όσο πιο «πνευματικοί» άνθρωποι είμαστε, τόσο σκληρότεροι φαινόμαστε απέναντι στα σφάλματα των άλλων. Κι’ αυτό, ενώ τα δικά μας σφάλματα τα μετράμε με την ευαισθησία γεφυροπλάστιγγος. . . Γίναμε δηλ, αυστηροί τιμηταί των άλλων, ενώ με περισσή ευκολία αμνηστεύουμε τα σφάλματα τα δικά μας. Βουτάμε την πέννα μας στο δηλητήριο του μίσους καί του φανατισμού για να πολεμήσουμε τους.. αλλόδοξους, ενώ στην πραγματικότητα θέλουμε να θίξουμε υπολήψεις, να σπιλώσουμε ονόματα, να δείξουμε τον χειρότερο και κατώτερο εαυτό μας. Το συμφέρον δίνει και παίρνει στις σκέψεις και στις ενέργειές μας. Ο κόσμος μας περιμένει αναγεννημένους και φωτισμένους από το πνεύμα του Θεού, ενώ εμείς στην καθημερινή μας ζωή φερόμαστε σαν να μη είχαμε γνωρίσει του Χριστού την αλήθεια, σαν να μη είμαστε χριστιανοί.»

Ας πάψουν όλοι αυτοί να διχάζουν τον λαό με κάθε ευκαιρία. Ας πάψουν να κρίνουν και να κατακρίνουν και να αμφισβητούν τον πατριωτισμό και την πίστη του καθενός. Πάψτε πια ελεεινοί υποκριτές που δε διαφέρετε σε τίποτα από εκείνους που Τον σταύρωσαν. Γιατί εμμένετε στο γράμμα και όχι στο νόημα και στην καρδιά. Ξεχνάτε το πέμπτο κεφάλαιο του Ευαγγελίου το Ματθαίου. Ξεχνάτε και την Γ’ επιστολή προς Τίτον του Αποστόλου Παύλου.

Το Πάσχα αυτό μας έκανε πιο συνειδητούς χριστιανούς. Γιατί μας δοκιμάσατε την πίστη. Και στερεώθηκε ακόμα περισσότερο. Ίσως να σας άξιζε ένα ευχαριστώ αλλά όχι, διότι η άθλια συμπεριφορά σας έχει γεννήσει σίγουρα και νέους άθεους, και νέους ανθρώπους που αποστρέφονται την εκκλησία και τον Χριστό εξαιτίας σας. Όχι, δεν προσπαθούμε να φανούμε χριστιανικώτεροι από σας. Το είπαμε και πριν, χριστιανός εστί στόχος και παράδειγμα! Και παράδειγμα όχι δια του λόγου αλλά των έργων:

Ματθ. 5,16 οὕτω λαμψάτω τὸ φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τὰ καλὰ ἔργα καὶ δοξάσωσι τὸν πατέρα ὑμῶν τὸν ἐν τοῖς οὐρανοῖς.

Χριστός Ανέστη!

Χριστόδουλος: «Η ευθύνη μας για την αθεΐα»

Χριστόδουλος: Χριστιανοί μόνο για λίγες ώρες;

Μητροπολίτης Μεσογαίας Νικόλαος: Ἡ αὐθεντικότητα στὸ βίωμα τοῦ σύγχρονου χριστιανοῦ

Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: Ο εκκλησιασμός